Thursday 18 February 2016

Orange Tomatillo dah bercambah

Apa kebendanya "tomatillo" ni? Entahlah. Saya tak pernah makan.
Bila saya tengok senarai biji benih yang dijual oleh SEEDS GALORE di Facebook, saya ternampak ada "Orange Tomatillo" dalam senarai benih untuk dijual. 

from Google
Tengok rupa sangat menarik tapi tak tahulah rasanya macam mana. Teringin nak merasa, jadi saya pun belilah.
Biji orange tomatillo lebih kecil daripada biji tomato. Peratusan percambahan agak rendah, 3-4 biji saja yang bercambah. Tak tahu mengapa. Mungkin cara saya menyemai tak berapa efektif. Jadilah... daripada tak bercambah langsung.

Benih agak kurus memanjang. Mungkin kerana saya letak di tempat terlalu teduh. Selepas ni nak biar mereka biasakan diri dengan cahaya matahari pagi.



Tunggu mereka besar sikit baru pindah dalam pasu yang lebih besar.

0 komen:

Post a Comment