Monday 22 December 2014

Petola dah mula berbuah


Petola ni saya alihkan ke batas pada awal November lepas. Sekarang ni dia dah mula belajar berbuah. Pagi tadi saya menyiram sayur-sayuran seperti biasa. Sedang saya belek-belek daun petola untuk check serangga perosak, saya terjumpa putik petola tersembunyi di sebalik daun. Main sorok-sorok pula.

Kali terakhir saya tanam petola ialah setahun yang lalu. lama tu! Sejujurnya saya merajuk sekejap menanam petola ni sebab setiap kali saya tanam, memang susah nak berbuah. Daunnya sebesar tapak tangan, hijau dan subur, tapi daripada 10 pokok petola yang saya tanam, satu buah pun tak ada.
Kali ni syukur sangat sebab percubaan kali ni mula menunjukkan tanda-tanda akan ada hasilnya. Pokok petola dah mula berbuah! 

Dua minggu lepas, saya sembur pokok petola saya ni dengan baja cecair organik yang saya buat sendiri. Bahan-bahannya hanyalah pisang dan gula nipah. Mudah untuk disediakan. Nanti saya akan kongsikan cara membuatnya di entri yang lain.


0 komen:

Post a Comment