Saturday, 4 April 2015

Bunga Borage: si bintang kecil yang mampu rendahkan kolestrol darah.

Semalam, sibuk saya mencari siapa antara kawan-kawan kebun yang ada menjual biji benih bunga Borage (bunga bintang). Alhamdulillah, seorang kawan kebun di Serdang ada bekalan benih ni.
Semakin banyak saya baca tentang bunga borage, semakin banyak khasiatnya yang saya temui. Antara yang menarik ialah ia mampu membantu mengurangkan stress, merendahkan tekanan darah tinggi dan mengawal kolestrol. Ini kerana minyak daripada biji Borage mengandungi GLA (Gamma Linolenic Acid), iaitu sejenis asid lemak Omega-6.

Dalam zaman yang moden ini, cara pemakanan kita membuatkan kolestrol tinggi dalam darah. Kehidupan yang sibuk pula menyebabkan kita cepat stress. Oleh itu, saya rasa bunga Borage dapat membantu kita untuk mengatasi masalah ini. Ye lah, kolestrol tinggi ni bahaya. Boleh menyempitkan saluran darah dan membawa kepada serangan jantung.

 
Apa-apa pun khasiatnya, bunga Borage ni memang dah mencuri hati saya. Saya mesti dapatkan segera. Saya nak tambah koleksi taman herba belakang rumah. Tak sabar nak tengok bunganya yang berwarna biru terang tu. Nanti nak jadikan bunganya sebagai bahan dalam infused water. Mesti sedap, kan?

0 komen:

Post a comment